Artikel 12 – Duurtransacties: duur, opzegging en verlenging
Artikel 13 – Betaling
Artikel 14 – Klachtenregeling
Artikel 15 – Geschillen
Artikel 16 – Disclaimer
Artikel 1 – Definities
De termen en begrippen in deze voorwaarden hebben de volgende betekenis:
Bedenktijd: de tijdsperiode waarin de consument zijn herroepingsrecht kan uitoefenen;
Consument: de natuurlijke persoon die geen zakelijke activiteiten uitvoert en een overeenkomst op afstand aangaat met de ondernemer;
Dag: dag volgens de kalender;
Duurtransactie: een overeenkomst op afstand te maken met diverse producten en/of diensten, waarvan de levering en/of afname gespreid is over een bepaalde periode;
Duurzame gegevensdrager: elk middel waarmee de consument of ondernemer informatie die persoonlijk aan hen is gericht kan opslaan, zodat ze deze in de toekomst kunnen raadplegen en ongewijzigd kunnen reproduceren;
Herroepingsrecht: de optie die de consument heeft om van de overeenkomst op afstand af te zien binnen de bedenktijd;
Ondernemer: een persoon of entiteit, zowel natuurlijk als rechtspersoon, die producten en/of diensten aanbiedt aan consumenten op afstand;
Overeenkomst op afstand: een overeenkomst waarbij de ondernemer gebruik maakt van één of meerdere communicatietechnieken op afstand om producten en/of diensten te verkopen binnen een georganiseerd systeem;
Techniek voor communicatie op afstand: een hulpmiddel dat kan worden gebruikt om een overeenkomst te sluiten, waarbij de consument en ondernemer niet tegelijkertijd in dezelfde fysieke ruimte aanwezig zijn;
Algemene Voorwaarden: De term “Algemene Voorwaarden” verwijst naar de toepasselijke Algemene Voorwaarden van de ondernemer.
Artikel 2 – Identiteit van de ondernemer
Naam: Sprankelshop
Gevestigd te: Industrieweg 9, 2254 AE Voorschoten (Dit is niet het retouradres! Retourzendingen naar dit adres komen niet in aanmerking voor terugbetaling!)
E-mailadres: info@sprankelspot.nl
KvK-nummer: 81232268
Artikel 3 – Toepasselijkheid
Elk aanbod van de ondernemer en elke overeenkomst op afstand en bestelling tussen de ondernemer en de consument valt onder deze algemene voorwaarden.
De tekst van deze algemene voorwaarden wordt aan de consument verstrekt voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten. Mocht dit praktisch niet haalbaar zijn, dan zal vóór het sluiten van de overeenkomst op afstand worden aangegeven dat de algemene voorwaarden ter inzage zijn bij de ondernemer en op verzoek kosteloos kunnen worden verzonden naar de consument.
Bij elektronische sluiting van de overeenkomst op afstand kan de tekst van deze algemene voorwaarden op een zodanige wijze elektronisch voordat de overeenkomst wordt gesloten aan de consument ter beschikking worden gesteld, dat de consument deze eenvoudig op een duurzame gegevensdrager kan opslaan.
Als het redelijkerwijs niet haalbaar is, zal vóór de sluiting van de overeenkomst op afstand worden aangegeven waar de algemene voorwaarden elektronisch kunnen worden geraadpleegd. Er zal ook worden aangegeven dat ze op verzoek van de consument kosteloos elektronisch of op andere wijze worden verstrekt.
Als er naast deze algemene voorwaarden ook specifieke product- of dienstenvoorwaarden van toepassing zijn, zijn het tweede en derde lid van overeenkomstige toepassing. Bij tegenstrijdige algemene voorwaarden kan de consument altijd een beroep doen op de bepaling die voor hem het voordeligst is.
Mocht een of meerdere bepalingen in deze algemene voorwaarden op enig moment geheel of gedeeltelijk nietig zijn of vernietigd worden, dan heeft dit geen invloed op de geldigheid van de overeenkomst en de overige bepalingen. In overleg zal er een nieuwe bepaling worden opgesteld die zoveel mogelijk zal overeenkomen met de oorspronkelijke bepaling.
Voor situaties die niet uitdrukkelijk zijn opgenomen in deze algemene voorwaarden, is het raadzaam om deze te beoordelen op basis van de geest van deze voorwaarden.
In geval van onduidelijkheid over de interpretatie of de inhoud van bepalingen in onze algemene voorwaarden, dienen deze te worden uitgelegd in lijn met de intentie en de strekking van deze algemene voorwaarden.
Artikel 4 – Het aanbod
Indien een aanbod slechts voor een beperkte periode geldig is of als er bepaalde voorwaarden gebonden zijn, zal dit duidelijk aangegeven worden in het aanbod.
Het aanbod is niet bindend. De ondernemer behoudt zich het recht voor om wijzigingen aan te brengen in het aanbod.
Het aanbod omvat een volledige en gedetailleerde omschrijving van de producten en/of diensten die worden aangeboden. De beschrijving biedt genoeg details om de consument in staat te stellen het aanbod goed te kunnen beoordelen. De afbeeldingen die door de ondernemer worden gebruikt, tonen een waarheidsgetrouwe representatie van de producten en/of diensten uit het aanbod. Duidelijke vergissingen of fouten in het aanbod zijn niet bindend voor de ondernemer.
Worden er afbeeldingen, specificaties en gegevens in het aanbod vermeld, dan gelden deze puur ter indicatie en kunnen ze geen grond vormen voor schadevergoeding of ontbinding van de overeenkomst.
De afbeeldingen bij de producten zijn geloofwaardig en geven een realistisch beeld van de producten uit het aanbod. De ondernemer kan niet verzekeren dat de getoonde kleuren volledig overeenstemmen met de werkelijke kleuren van de producten.
Bij elk aanbod wordt duidelijk aangegeven welke rechten en verplichtingen gepaard gaan met het aanvaarden ervan, zodat de consument goed geïnformeerd is. Dit heeft vooral betrekking op:
de prijs, inklaringskosten en invoer btw niet inbegrepen. De klant draagt de verantwoordelijkheid en kosten voor deze extra uitgaven. Voor de invoer zal de post- en koeriersdienst de speciale regeling voor post- en koeriersdiensten toepassen. Deze regeling is van kracht wanneer de goederen worden ingevoerd in het EU-land van bestemming, zoals ook hier het geval is. Bij de ontvanger van de goederen zal de post- en/of koeriersdienst de btw (al dan niet in combinatie met de berekende inklaringskosten) incasseren;
de verzendkosten, indien van toepassing;
informatie over hoe de overeenkomst tot stand komt en welke stappen daarvoor genomen moeten worden;
in hoeverre het herroepingsrecht al dan niet van toepassing is;
de betalingswijze, aflevering en manier van uitvoeren van de overeenkomst;
de geldigheidsduur van het aanbod, evenals de termijn waarbinnen de prijs gegarandeerd wordt;
als de kosten voor het gebruik van de communicatietechniek op afstand worden berekend op een andere basis dan het reguliere basistarief, kan het tarief variëren;
in hoeverre de overeenkomst na het tot stand komen ervan gearchiveerd wordt en indien dit het geval is, op welke manier de consument deze kan raadplegen;
hoe de consument vóór het sluiten van de overeenkomst in staat is om een controle te doen van de door hem in het kader van de overeenkomst verstrekte gegevens. Dit geldt ook voor een eventuele herstelling;
andere talen naast Nederlands, indien beschikbaar;
de gedragscodes waaraan de ondernemer zich heeft gecommitteerd en de manier waarop de consument deze gedragscodes langs elektronische weg geraadpleegd kunnen worden; en
de minimaal geldende duur van de overeenkomst op afstand mocht er sprake zijn van een duurtransactie;
optioneel: maten, kleuren, type materialen die beschikbaar zijn.
Artikel 5 – De overeenkomst
Op het moment dat de consument het aanbod aanvaardt en aan de gestelde voorwaarden voldoet, komt de overeenkomst tot stand, tenzij anders bepaald in lid 4.
De ondernemer stuurt onmiddellijk een elektronische ontvangstbevestiging zodra de consument het aanbod langs elektronische weg heeft aanvaard. De consument heeft het recht de overeenkomst te ontbinden zolang de ontvangst van deze aanvaarding niet door de ondernemer is bevestigd.
Bij het tot stand komen van de overeenkomst via elektronische weg neemt de ondernemer geschikte technische en organisatorische maatregelen om de elektronische gegevensoverdracht te beveiligen. Er wordt tevens ook voor een veilige webomgeving gezorgd.
Wanneer de consument elektronisch betaalt, zorgt de ondernemer voor geschikte veiligheidsmaatregelen.
Binnen de wettelijke grenzen heeft de ondernemer het recht om te controleren of de consument aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen, evenals andere relevante feiten en factoren die van belang zijn voor een verantwoorde totstandkoming van de overeenkomst op afstand. Wanneer de ondernemer op basis van dit onderzoek goede redenen heeft om de overeenkomst niet aan te gaan, heeft hij het recht om een bestelling of aanvraag te weigeren of om specifieke voorwaarden te stellen voor de uitvoering ervan.
Bij het product of de dienst zal de ondernemer de volgende informatie aan de consument verstrekken, hetzij schriftelijk, hetzij op een manier die de consument kan opslaan op een duurzame gegevensdrager:
het bezoekadres van de vestiging waar klachten kunnen worden ingediend;
er wordt aan de consument duidelijk gecommuniceerd over de regels en procedure voor het gebruikmaken van het herroepingsrecht. Het kan ook dat er expliciet vermeld wordt dat het herroepingsrecht niet van toepassing is;
de gegevens omtrent garanties en ondersteuning na de aankoop;
de gegevens die in artikel 4 lid 3 van deze voorwaarden staan vermeld, tenzij de ondernemer deze gegevens al aan de consument heeft verstrekt vóór de uitvoering van de overeenkomst;
bij overeenkomsten met een duur van meer dan één jaar of van onbepaalde duur, worden de vereisten voor opzegging van de overeenkomst aan de consument kenbaar gemaakt.
Alleen de eerste levering valt onder de bepaling in het vorige lid in geval van een duurtransactie.
Elke overeenkomst wordt aangegaan onder de voorwaarde dat de betreffende producten in voldoende mate beschikbaar zijn.
Artikel 6 – Herroepingsrecht
Bij de aanschaf van producten heeft de consument gedurende een periode van 14 dagen de mogelijkheid om de overeenkomst zonder opgaaf van redenen te ontbinden. De bedenktermijn vangt aan op de dag na de ontvangst van het product door de consument of een door de consument aangeduide vertegenwoordiger, die vooraf aan de ondernemer is medegedeeld.
Gedurende de bedenktijd dient de consument het product en de verpakking zorgvuldig te behandelen. De consument is gerechtigd het product slechts in beperkte mate uit te pakken of te gebruiken om te kunnen beslissen of hij het wil behouden. Als de consument zijn herroepingsrecht uitoefent, dient hij het product samen met alle meegeleverde accessoires – indien redelijkerwijs mogelijk – in de originele staat en verpakking aan de ondernemer te retourneren, zoals aangegeven in de redelijke en duidelijke instructies van de ondernemer.
De consument dient binnen 14 dagen na ontvangst van het product de ondernemer op de hoogte te stellen indien hij gebruik wenst te maken van zijn herroepingsrecht. De consument dient het kenbaar maken van zijn herroepingsrecht schriftelijk of per e-mail te doen. Zodra de consument heeft aangegeven gebruik te willen maken van zijn herroepingsrecht, heeft de klant 14 dagen de tijd om het product terug te sturen. De consument moet kunnen aantonen dat de retourzending tijdig heeft plaatsgevonden, bijvoorbeeld door middel van een verzendbewijs.
Als de klant niet binnen de genoemde termijnen in lid 2 en 3 heeft aangegeven gebruik te willen maken van het herroepingsrecht of het product niet heeft teruggestuurd naar de ondernemer, wordt de aankoop als definitief beschouwd.
Artikel 7 – Kosten bij een herroeping
Mocht de consument ervoor kiezen om op zijn herroepingsrecht aanspraak te maken, dan is de consument verantwoordelijk voor zijn de kosten voor het retourneren van de producten.
Mocht de consument een betaling hebben gedaan, zal de ondernemer dit bedrag binnen 14 dagen na herroeping aan de consument terugbetalen. Hierbij geldt echter de voorwaarde dat het product al is ontvangen door de webwinkelier of dat er afdoende bewijs van volledige retourzending kan worden overlegd.
Artikel 8 – Uitsluiting herroepingsrecht
De ondernemer behoudt zich het recht voor om het herroepingsrecht van de consument uit te sluiten voor producten zoals vermeld in artikel 2 en 3. Indien het herroepingsrecht wordt uitgesloten, heeft de ondernemer dit duidelijk vermeld in het aanbod of vóór het sluiten van de overeenkomst.
Voor bepaalde producten geldt een uitzondering op het herroepingsrecht:
die op maat zijn gemaakt volgens de wensen van de consument;
die een duidelijk persoonlijk karakter hebben;
die niet retour gezonden kunnen worden door hun aard;
die gauw oud worden of bederven;
waarvan de prijs vast is aan de steeds schommelende financiële markt, welke niet door de ondernemer te beïnvloeden is;
die voor losse kranten en tijdschriften bestemd zijn;
die bestemd zijn voor audio- en video-opnamen en computersoftware met een verbroken verzegeling;
voor producten van hygiëne waarvan de verzegeling door consument is verbroken.
Voor bepaalde diensten geldt geen herroepingsrecht:
betreffende logies, vervoer, restaurantbedrijf of vrijetijdsbesteding die op een bepaalde datum of tijdens een bepaalde periode verricht moeten worden;
waarvan de levering voor het verstrijken van de bedenktijd is begonnen met uitdrukkelijke instemming van de consument;
die te maken hebben met weddenschappen en loterijen.
Artikel 9 – De prijs
De prijzen van de aangeboden producten en/of diensten zullen gedurende de vermelde geldigheidsperiode niet worden verhoogd, tenzij er aanpassingen zijn in de btw-tarieven.
De ondernemer behoudt zich het recht voor om producten of diensten met variabele prijzen aan te bieden, indien de prijzen hiervan afhankelijk zijn van schommelingen op de financiële markt en de ondernemer hier geen controle over heeft. Bij het aanbod wordt expliciet vermeld dat de prijzen richtprijzen zijn en onderhevig kunnen zijn aan schommelingen.
Binnen een termijn van 3 maanden na de totstandkoming van de overeenkomst mogen prijsverhogingen alleen worden doorgevoerd als ze voortvloeien uit wettelijke voorschriften of bepalingen.
Prijsstijgingen vanaf 3 maanden na de totstandkoming van de overeenkomst zijn slechts toegestaan indien dit expliciet is overeengekomen door de ondernemer en:
deze in stand zijn gekomen vanwege wettelijke regelingen of bepalingen; in hoeverre
de consument bevoegd is om een eind te maken aan de overeenkomst vanaf de dag van ingang van de prijsverhoging.
Op basis van artikel 5, eerste lid, van de Wet op de omzetbelasting 1968, vindt de levering plaats in het land waar het transport begint. De plaats van levering in dit geval is buiten de EU. Als gevolg daarvan zal de post- of koeriersdienst bij de ontvanger invoer btw en/of inklaringskosten in rekening brengen. Als gevolg hiervan brengt de ondernemer geen btw in rekening.
Ondanks zorgvuldige controle kunnen er druk – en zetfouten in prijzen voorkomen. Wij zijn niet aansprakelijk voor mogelijke gevolgen van druk- en zetfouten. Mocht er sprake zijn van druk- en zetfouten, is de ondernemer niet verplicht om het product te leveren volgens de foutieve prijs.
Artikel 10 – Conformiteit en Garantie
De ondernemer waarborgt dat de producten en/of diensten in overeenstemming zijn met de overeenkomst, de specificaties zoals vermeld in het aanbod, de redelijke eisen van deugdelijkheid en/of bruikbaarheid, en de geldende wettelijke bepalingen en/of overheidsvoorschriften op de datum van de totstandkoming van de overeenkomst. De ondernemer waarborgt tevens dat het product geschikt is voor niet-standaard gebruik, indien dit is afgesproken.
De wettelijke rechten en aanspraken die de consument heeft op grond van de overeenkomst tegenover de ondernemer blijven onverminderd van kracht, ongeacht mogelijke garanties die worden verstrekt door de ondernemer, fabrikant of importeur. De consument is verplicht om binnen 14 dagen na levering eventuele gebreken of verkeerd geleverde producten schriftelijk aan de ondernemer te melden. Het terugzenden van de producten dient te gebeuren in de originele verpakking en in nieuwstaat.
De garantietermijn van de ondernemer is identiek aan de garantieperiode die door de fabrikant wordt gehanteerd. De ondernemer kan echter niet verantwoordelijk worden gehouden voor de uiteindelijke geschiktheid van de producten voor specifieke individuele toepassingen door de consument, evenals voor eventuele adviezen met betrekking tot het gebruik of de toepassing van de producten.
De garantie is niet van kracht in deze gevallen:
Bij het zelf repareren en/of bewerken van de geleverde producten of bij het laten repareren en/of bewerken van producten door derden;
De producten die geleverd zijn blootgesteld worden aan abnormale omstandigheden of op een andere manier onzorgvuldig worden behandeld, of indien ze in strijd zijn met de instructies van de ondernemer en/of de verpakking;
De ondeugdelijkheid geheel of gedeeltelijk het gevolg is van voorschriften die door de overheid zijn vastgesteld of zullen vastgesteld gaan worden met betrekking tot de aard of kwaliteit van de gebruikte materialen.
Artikel 11 – Levering en uitvoering
De ondernemer zal uiterst zorgvuldig te werk gaan bij het ontvangen en uitvoeren van bestellingen voor producten.
Voor de levering geldt het adres dat de consument heeft doorgegeven aan het bedrijf.
Het bedrijf zal geaccepteerde bestellingen zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk binnen 30 dagen uitvoeren, tenzij de consument heeft ingestemd met een langere leveringstermijn, zoals beschreven in artikel 4 van de algemene voorwaarden. De consument wordt binnen een termijn van 30 dagen na het plaatsen van de bestelling geïnformeerd mocht het zo zijn dat er vertraging optreedt in de bezorging of als de bestelling niet volledig kan worden uitgevoerd. Bij een dergelijke situatie heeft de consument het recht om de overeenkomst kosteloos te ontbinden en eventuele schadevergoeding te eisen.
Mocht de consument overgaan tot ontbinding zoals beschreven in het vorige lid, dan zal de ondernemer het betaalde bedrag binnen 14 dagen na ontbinding terugstorten.
Indien het niet mogelijk blijkt om het bestelde product te leveren, zal de ondernemer zich inspannen om een vervangend artikel aan te bieden. Bij de bezorging zal duidelijk en begrijpelijk worden gecommuniceerd dat er een vervangend artikel wordt geleverd. Het herroepingsrecht kan niet worden uitgesloten bij de aanschaf van vervangende artikelen. De ondernemer draagt de kosten van een eventuele retourzending.
Het is de ondernemer die verantwoordelijk is voor het risico van beschadiging en/of vermissing van de producten tot aan de bezorging aan de consument of een door de consument aangewezen vertegenwoordiger, tenzij er uitdrukkelijk andere afspraken zijn gemaakt.
Artikel 12 – Duurtransacties: duur, opzegging en verlenging
Opzegging
De consument heeft het recht om op elk gewenst moment een overeenkomst op te zeggen die voor onbepaalde tijd is aangegaan en die betrekking heeft op de periodieke levering van producten (inclusief elektriciteit) of diensten, met inachtneming van de overeengekomen opzeggingsregels en een maximale opzegtermijn van één maand.
De consument heeft het recht om een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en betrekking heeft op de periodieke levering van producten (waaronder elektriciteit) of diensten te allen tijde tegen het einde van de bepaalde duur op te zeggen, met inachtneming van de overeengekomen opzeggingsregels en een opzegtermijn van maximaal één maand.
de consument is in staat om de in de vorige leden genoemde overeenkomsten:
op elk gewenst moment op te zeggen, zonder rekening te moeten houden met opzegging die perse dient te gebeuren op een specifiek moment of periode;
op dezelfde manier op te zeggen als de overeenkomst is aangegaan;
op elk moment op te zeggen, waarbij dezelfde opzegperiode gehanteerd wordt als bedongen door de ondernemer.
Verlenging
Het is niet toegestaan om een overeenkomst die voor een bepaalde periode is aangegaan en die tot doel heeft om regelmatig producten (inclusief elektriciteit) of diensten te leveren, stilzwijgend te verlengen of te vernieuwen.
Het kan zijn dat een overeenkomst die voor een bepaalde tijd is aangegaan en die tot doel heeft om regelmatig dag-, nieuws- en weekbladen en tijdschriften te leveren kan afwijken van de voorgaande bepaling en stilzwijgend worden verlengd voor een maximale duur van drie maanden. De consument heeft hierbij het recht heeft om deze verlengde overeenkomst tegen het einde van de verlenging op te zeggen met een opzegtermijn van ten hoogste één maand.
Een overeenkomst die voor een bepaalde tijd is gesloten en die tot doel heeft om regelmatig dag-, nieuws- en weekbladen en tijdschriften te leveren, kan afwijken van het vorige lid en stilzwijgend worden verlengd voor een maximale duur van drie maanden. De consument heeft het recht om de verlengde overeenkomst op te zeggen tegen het einde van de verlenging met een opzegtermijn van maximaal één maand.
In het geval van een overeenkomst met een beperkte duur voor het regelmatig leveren van dag-, nieuws- en weekbladen en tijdschriften (proef- of kennismakingsabonnement) vindt geen automatische verlenging plaats en wordt de overeenkomst automatisch beëindigd na het beëindigen van de proef- of kennismakingsperiode.
Duur
Indien een overeenkomst een looptijd heeft van langer dan een jaar, kan de consument na één jaar te allen tijde de overeenkomst opzeggen met een opzegtermijn van maximaal één maand, tenzij de redelijkheid en billijkheid opzegging vóór het einde van de overeengekomen duur verbieden.
Artikel 13 – Betaling
Tenzij anders is afgesproken, moeten de betalingen van de consument binnen 7 werkdagen na het begin van de bedenktermijn, zoals vermeld in artikel 6 lid 1, worden voldaan. Is er sprake van een overeenkomst tot het verlenen van een dienst, dan begint deze termijn nadat de consument de bevestiging van de overeenkomst ontvangen heeft.
De consument heeft de verantwoordelijkheid om de ondernemer onmiddellijk op de hoogte te stellen van eventuele onjuistheden in de verstrekte of vermelde betaalgegevens.
Bij wanbetaling van de consument is de ondernemer gerechtigd om, binnen de wettelijke beperkingen, de redelijke kosten die vooraf aan de consument zijn gecommuniceerd, in rekening te brengen.
Artikel 14 – Klachtenregeling
De consument dient binnen 7 dagen nadat hij de gebreken heeft geconstateerd, volledige en duidelijk omschreven klachten over de uitvoering van de overeenkomst bij de ondernemer in te dienen.
De ondernemer zal binnen 14 dagen na ontvangst van de klachten antwoord geven. Indien een klacht een langere verwerkingstijd vereist, zal de ondernemer binnen 14 dagen reageren met een ontvangstbevestiging en een indicatie van wanneer de consument een uitgebreider antwoord kan verwachten.
Als de klacht niet in onderling overleg kan worden opgelost, ontstaat er een geschil dat kan worden voorgelegd aan de geschillenregeling.
Tenzij de ondernemer schriftelijk anders aangeeft, worden de verplichtingen van de ondernemer niet opgeschort door een klacht.
Na een gegrond bevonden klacht zal de ondernemer naar eigen keuze de geleverde producten gratis vervangen of repareren.
Artikel 15 – Geschillen
Alleen het recht van Nederland is van toepassing op de overeenkomsten tussen de ondernemer en de consument waarop deze algemene voorwaarden betrekking hebben. Dit ongeacht de woonplaats van de consument, dus ook in het buitenland.
Artikel 16 – Disclaimer
Deze website is onafhankelijk en geen onderdeel van Facebook of Facebook Inc. Deze site heeft geen enkele connectie met Facebook. De naam Facebook, Inc. wordt gebruikt als handelsnaam voor het bedrijf Facebook.